Stress

Stress door (financiële) zorgen, een verhuizing, relatie- of opvoedingsproblemen, rouw, een andere baan of griep zijn onvermijdelijk. Stress kan je helpen alert en geconcentreerd je problemen aan te pakken.

Een teveel aan stress kan leiden tot ziekte, ruzie, traagheid, slaapproblemen, somberheid of depressie, hoofdpijn, een maagzweer, concentratieproblemen, verzuim, moeheid, een gevoel van gejaagdheid, emotionaliteit, ongeduld en irritatie of piekeren.

De fysieke reactie van je lichaam op stress zorgt ervoor dat je het teveel aan stress niet goed kan (h)erkennen. Het lijf staat als het ware in een constante staat van actie, wat uiteindelijk kan leiden tot RSI, chronische vermoeidheid, overspannenheid of burn-out. De alarmreactie en weerstand van het lichaam word genegeerd en dit leidt uiteindelijk tot uitputting. Hierdoor zwakt je afweersysteem af en wordt je ziek of je reageert emotioneler.

Omgaan met stress doen we dus allemaal. Echter de manier waarop we ermee omgaan is niet altijd even gezond: alcohol. medicijnen, ongezond eten, constant doorwerken, verlammen het lichaam nog meer. Sport, meditatie of gezonde eetgewoonten zijn gezondere manieren van omgaan met stress.

Hypnose en stress

Juist hypnose is een goede manier om met stress om te leren gaan.
Hypnose brengt het lichaam in een zodanige toestand, die tegenovergesteld is aan de stress-toestand van het lichaam.
Zo wordt bijvoorbeeld je ademhaling dieper, je spieren gaan zich ontspannen, je krijgt een betere bloeddoorstroming, een langzamere en stabielere stofwisseling en je hormoonhuishouding wordt nog stabieler.

Hypnose:

  • vermindert spanningen en brengt je lichaam en geest in ontspanning
  • leert je op een juiste manier omgaan met (toekomstige) stressvolle situaties

In de hypnotherapeutische sessies, leer je:

  • jezelf te ontspannen, ook in stressvolle situaties.
  • ontdekken waar je energie van krijgt
  • grenzen stellen en aangeven, zodat het zich niet herhaalt
  • beter naar je lichamelijke reacties te luisteren
  • assertief te reageren, zodat je rustig en ontspannen met stress-situaties kan omgaan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s